Uusi opetussuunnitelma antaa mahdollisuuden monipuoliselle yhteistyölle – miten sen hyödynnämme Reisjärvellä?
Osallisuus
Viime
keskiviikkona Reisjärven sivistystoimi järjesti ensimmäisen kerran kaikkien
kouluasteiden yhteisen vanhempainillan. Kutsu lähetettiin viestintäjärjestelmä Wilman kautta
200 kotiin. Kutsun otti vastaan 50 vanhempaa, joista reilu viidesosa saapui
paikalle keskustelemaan reisjärvisten lasten käyttäytymisen arvioinnin
tavoitteista. Kutsun saaneista 75 % ei noteerannut kutsua lainkaan.
Illan aihe
Illan aihe
määräytyi suoraan valtakunnallisista opetussuunnitelman perusteista, jotka
määrittelevät tiettyjä aiheita, joihin tulee kuulla sekä oppilaita että heidän
huoltajiaan. Alkujaan vanhempainilta oli tarkoitettu sekä opettajien että
vanhempien kohtaamispaikaksi, mutta vähäisen osallistumisprosentin takia järjestävä
taho totesi , että alkuperäistä tavoitetta ei tulla täysin saavuttamaan, joten ilta kohdistettiin pelkästään vanhemmille.
Illan osallistujat pohtivat kodin roolia: miten vanhemmat voivat tukea, ohjata ja kannustaa lapsia käyttäytymään asiallisesti ja noudattamaan hyviä tapoja. Vanhemmat keskustelivat ryhmissä ja kirjasivat ajatuksiaan ja kehittämisehdotuksiaan mm. oppilailta koottujen ajatusten pohjalta.
Paikallinen arvopohja
Ennen vanhempainiltaa OPS-koordinaattorina
kiersin Reisjärven kaikki peruskoulut ykkösestä ysiin. Reilu 350 oppilasta sai
miettiä ja kirjata omakohtaisesti ryhmissä vanhempien, opettajien ja yläluokan
oppilaiden muodostaman reisjärvisen arvopohjan painottamia asioita. Lukuvuonna
2014-2015 nousi keskusteluissa esille, että edellä mainitut tahot pitävät
tärkeänä, että oppilaille kehittyvät hyvät yhteistyötaidot sekä taito kantaa
vastuu itsestä ja muista. Peruspilareina ovat myös jokaisen hyvinvointi sekä
oppimisen ilo.
Koulumaailman arvoperusta Reisjärvellä painottaa näitä neljää
peruspilaria tukeutuen uuden opetussuunnitelman valtakunnalliseen arvopohjaan.
Näiden neljän tukipilarin perusteella eri-ikäiset lapset miettivät mm.
millaisia yhteistyötaitoja he tarvitsevat ja mitä tarkoittaa käytännössä
vastuun kantaminen omasta ja kavereiden käytöksestä. Samoin ryhmissä
keskusteltiin siitä, miten jokainen voi itse vaikuttaa omaan hyvinvointiin ja
oppimisen iloon.
Koulukiertue Reisjärvellä
Oli erittäin
avartavaa kohdata kaikki nämä lapset ja heidän ajatuksensa, joiden pohjalle
myös vanhempainilta oli rakennettu. Se into ja vastaanottavuus, mikä huokui
kaikista ryhmistä oli käsin kosketeltavissa. Vierailijana minut otettiin hyvin
vastaan ja kaikki ryhmät paneutuivat innolla heille annettuun haasteeseen, joka
ei ollut ihan helppo pähkinä. Kiertueella näin myös todellisuuden siitä, miten ryhmien
työskentelyyn vaikuttaa, jos nuo neljä edellä kuvattua peruspilaria eivät ole
tasapainossa. Joidenkin lasten kanssa mietimme myös miten aikuiset voisivat
auttaa tuossa tilanteessa. Useamman lapsen sanomana tuli esille, etteivät
aikuiset tule hetikään aina tietämään mikä heitä askarruttaa, kun asiat menevät
pieleen.
Pallo heitetty - räpylät auki!
Reisjärven
lapset ja nuoret osoittivat miten he kantoivat omalta osaltaan vastuun
miettiessään omakohtaisesti koulumaailmassa joka päivä vaikuttaviin asioihin
käyttäytymisen osalta. Odotin kyllä henkilökohtaisesti, että myös useampi
vanhempi olisi osoittanut kiinnostuksensa osallistumalla teille järjestettyyn tilaisuuteen.
Illan tavoitteena oli löytää yhdessä
punainen lanka miten me aikuisina voimme tukea lapsen kasvua ja kehitystä
asianmukaisen käytöksen osalta. Toisena
tavoitteena oli pohtia mitä voimme tehdä tai miten voimme kehittää olosuhteita
ja toimintatapojamme kodin ja koulumaailman välillä niin, että se tukee lapsen
oppimista ja viihtymistä koulussa.
Lapsien
kanssa totesimme peilin kertovan kuka päättää millaisia valintoja missäkin
tilanteessa tekee – nyt myös meillä aikuisilla on peiliin katsomisen paikka!
Jos ei omista peiliä voi sitä toivoa vaikka joulupukilta!
Oppivan yhteisön terveisin
Outi Leveäoja